فیلم | کتب درسی تفکر دانش‌آموز را محدود کرده‌اند
کد خبر: 4179989
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
گفت‌وگوی ایکنا با غزل طالبی / ۱

فیلم | کتب درسی تفکر دانش‌آموز را محدود کرده‌اند

غزل طالبی، رئیس مجمع فاطمی بسیج دانش‌آموزی در گفت‌وگو با ایکنا درباره ضعف کتاب‌های درسی می‌گوید: کتاب‌های درسی جایی برای فکر دانش‌آموز نگذاشته است و صرفاً یک‌سری مطالب جمله‌بندی شده و تئوری‌ در کتاب‌های درسی چاپ می‌شود و معلم آن را درس می‌دهد. ما درس دین، اعتقاد، ارزش، زندگی و مباحث فرهنگی را کتباً ۲۰ گرفته‌ایم، ولی در عمل نمی‌توان وضعیت خوبی را برای آن ترسیم کرد.

غزل طالبی، دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته انسانی و رئیس مجمع فاطمی بسیج دانش‌آموزی که به مناسبت روز دانش آموز مهمان ایکنا بود، درباره ضعف کتاب‌های درسی گفت: کتاب‌های درسی بخشی از روند آموزشی در مدرسه است و در موارد بسیاری مبنا قرار می‌گیرد و این درست است، اما نه صد درصد. شما یک کتاب عالی به دست یک معلم بدهید، اما اگر معلم راه و روش تدریس را به خوبی نداند و یا نداند با قشر دانش‌آموز که هر روز به‌روزرسانی می‌شود، فکر نویی دارد و با مسائل جدیدی مواجه است چطور رفتار کند، طبیعتاً خروجی خوبی نخواهد داشت.

ضعف کتاب‌های درسی این است که جایی برای فکر دانش‌آموز نگذاشته است و صرفاً یکسری مطالب جمله‌بندی شده و تئوری‌ در کتاب‌های درسی چاپ می‌شود و معلم آن را درس می‌دهد و گاه درس نمی‌دهد و فقط می‌گوید از این صفحه تا آن صفحه را برای امتحان بخوانید و دانش‌آموز هم می‌نویسد و نمره خود را می‌گیرد. ما درس دین، اعتقاد، ارزش، زندگی و مباحث فرهنگی را کتباً ۲۰ گرفته‌ایم، ولی در عمل نمی‌توان وضعیت خوبی را برای آن ترسیم کرد. ۷۰ درصد جامعه ما با مدرسه درگیرند. یک قشر کادر مدرسه و فرهنگیان و یک قشر دانش‌آموز و نوجوان و قشر دیگر اولیا و خانواده‌‌ها هستند. طبیعتاً حرکت پویا و هماهنگی بین این سه عنصر و قشر جامعه، خروجی آموزش و پرورش را قوی می‌کند.

انتهای پیام
captcha